Sąd upadłościowy w Belgii zatwierdził przejęcie części cargo linii Air Belgium przez francuską CMA CGM Group, która potwierdziła zakup w piątek (2 maja). Najnowsza transakcja, to nieoczekiwana zmiana lidera w przejęciu belgijskiej linii, ponieważ wcześniej pretendentem do przejęcia jej aktywów było niederlandzko-brytyjskie konsorcjum firm Peso Aviation Management i Air One Holding International, które kontrolują jedną z największych na świecie flot samolotów frachtowych.
Linie Air Belgium przejdą kompleksową restrukturyzację. Aktywa i pasywa przewoźnika przejmie francuska grupa cargo CMA CGM. Nowy właściciel otrzymał również niezbędne licencje od belgijskich władz lotnictwa cywilnego, co umożliwi mu wykonywanie lotów. W wyniku przejęcia przez CMA CGM zwolni nieco ponad połowę pracowników belgijskiego operatora, głównie personel pokładowy. Według danych podanych przez francuską firmę zachowano 124 miejsca pracy, w tym 72 pilotów.
Ponadto transakcja ta zapewnia zachowanie marki Air Belgium, która utrzyma działalność w ramach wyspecjalizowanego działu frachtu lotniczego grupy CMA CGM, zatrudnienia i doświadczenia belgijskich zespołów, przy jednoczesnym utrzymaniu solidnej sieci ładunków lotniczych, która spełnia wymagania rynku. Ten ruch jest zgodny ze strategią grupy CMA CGM, aby oferować europejskim klientom kompleksowe i elastyczne rozwiązania logistyczne w obliczu globalnych wyzwań logistycznych. Linia będzie także użytkować swoją flotę składającą się z czterech samolotów: dwóch airbusów A330-200F i dwóch boeingów B747-8F.
Warto także dodać, że CMA CGM i Air Belgium już w przeszłości ze sobą współpracowały, gdy Air Belgium obsługiwały loty dla francuskiej firmy, gdy nie posiadała ono jeszcze swojej linii i certyfikatu operatora lotniczego (AOC). Miało to miejsce w latach 2021 - 2023.
CMA CGM Air Cargo CMA CGM Air Cargo to oddział linii cargo grupy CMA CGM. Przewoźnik lata głównie z lotniska CDG w Paryżu i Chicago O'Hare. Firma została założona w 2021 roku i rozpoczęła działalność z czterema airbusami A330-200F, początkowo obsługiwanymi przez Air Belgium. Samoloty te stacjonowały na lotnisku CDG w Paryżu wraz z dwoma boeingami 777F dostarczonymi w czerwcu 2022 r. W listopadzie 2021 r. i czerwcu 2022 r. CMA CGM Air Cargo zamówiło odpowiednio cztery airbusy A350F i dwa dodatkowe boeingi 777F. Natomiast w maju 2022 r. CMA CGM, spółka macierzysta linii lotniczej, podpisała strategiczne partnerstwo z Air France-KLM w celu wspólnego rozwoju ich zdolności przewozowych. Jednak partnerstwo to, wdrożone w kwietniu 2023 r., zostało rozwiązane za obopólną zgodą w styczniu 2024 r. bez zmiany 9 proc. udziałów nabytych przez CMA CGM we francusko-holenderskiej grupie lotniczej.
Obecna flota, nie wliczając samolotów Air Belgium, składa się z pięciu maszyn: jednego airbusa A330-200F oraz
czterech boeingów B777F. Linia oczekuje na dostawę dziewięciu samolotów: jednego boeinga B777F oraz ośmiu
airbusów A350F.
Wielkie plany z których nic nie wyszłoPlany Air Belgium wskazywały na chęć zawojowania rynku „tanich” lotów do dalekich destynacji, lecz plany spaliły na panewce. Jak szybko operator, który uczynił brukselki port lotniczy Charleroi swoją bazą, uruchomił rejsy do m.in. Hong Kongu, tak szybko je zawiesił, wskazując na konkurencję ze strony tradycyjnych przewoźników i niemożność realizacji długodystansowych lotów w formule niskokosztowej. Wcześniej porażkę z tego samego powodu poniosły linie Norwegian, a obecnie z trudnościami zmagają się
Norse Atlantic Airways.
Wycofanie przez Air Belgium leciwych A340 i zastąpienie ich nowoczesnymi A330-900, jak i przemodelowanie biznesu na świadczenie usług lotniczego frachtu i ACMI, nie polepszyło sytuacji – zyski nie pojawiły się, a tylko pogłębiło problemy „taniego” operatora. Belgijskie linie popadły w ogromne długi, a widmo bankructwa stało się coraz bardziej prawdopodobne. Zarząd przewoźnika wystąpił o ochronę sądową, zgłaszając wniosek o przeprowadzenie restrukturyzacji.
Air Belgium dobrze znane polskim pasażeromAir Belgium były bardzo dobrze znane polskim pasażerom, ponieważ nie tylko teraz wynajmowały samolot, ale także od marca 2019 r. do marca 2020 r. linia latała dla PLL LOT, obsługując rejsy do Nowego Jorku. Wtedy dla LOT-u latały
A340-300 belgijskiej linii. Wynajem samolotów przez LOT na zasadzie ACMI był podyktowany ze względu na problemy z silnikami
Rolls Royce w boeingach B787 Dreamliner.
W III kwartale 2023 r. Polskie Linie Lotnicze LOT w ramach umowy ACMI pozyskały
airbusa A330-900 od linii Air Belgium. W październiku 2023 r. maszyna została przebazowana z Brukseli na Lotnisku Chopina i następnie od początku sezonu zimowego 2023/24 tj. od 29 października 2023 r. rozpoczęła obsługę trasy Warszawa - Nowy Jork (JFK) dla LOT-u.
euroAtlantic zastąpiły Air BelgiumW ostatnim sezonie zimowym i obecnym letnim flagowe rejsy do i z Nowego Jorku realizuje boeing B777-200ER, którego
LOT-owi wydzierżawiły euroAtlantic Airways i tym samym zastąpiły
belgijskiego przewoźnika.